De maand December staat in het teken van gezelligheid. En dat gaat meestal gepaard met lekker eten. Geniet vooral van de dagen door meer tijd te nemen voor jezelf, te ontstressen en te relaxen. Lekker eten hoort nou eenmaal bij de feestvreugde, maar overeet jezelf niet.

Je organen maken overuren!
In de maag wordt het voedsel vermalen. Een maaltijd blijft gedurende drie uur in de maag. De ideale hoeveelheid van een soepel verteerbare maaltijd ligt rond de 250ml, omdat de maagwand niet hoeft uit te zetten. Bij verdubbeling zet de maag uit. Bij 1500 ml is de uitzetting buiten proportie en schadelijk voor de maag. De kans op gisting is dan erg groot omdat er teveel voedsel in de maag is om vermenging met het maagsap mogelijk te maken. Dan kunnen er klachten ontstaan, z.a. opgeblazen gevoel, maagpijn, veel oprispen, misselijkheid. De lever krijgt het zwaar te verduren met het ontgiften van voedsel dat niet verwerkt is.

Tips en ideetjes voor gezonde & gezellige feestdagen!

Tips:

  • Laat het met de feestdagen vooral gaan om gezelligheid met elkaar. Even niks te hoeven, relaxen en leg de focus vooral niet op veel eten.
  • Maak van de tafel al een feestje door veel accessoires neer te zetten. Zo hoef je de tafel niet met eten te vullen. Simpel, wat niet op tafel staat kun je niet eten.
  • Zorg met de feestdagen voor voldoende beweging dan komt je spijsvertering goed op gang en verbrand je de overtollige calorieën. Ga na het eten een (bos)wandeling maken of een blokje om.
  • Een lekker glaasje wijn hoeft met de feestdagen niet te ontbreken, maar teveel alcohol zorgt voor vetopslag. Beperk het daarom tot maximaal twee glazen per dag. Het beste kun je dan kiezen voor een droge witte wijn, rode wijn of prosecco. Deze wijnen bevatten de minste suikers. Drink bij ieder glas wijn een glas water, dit zorgt ervoor dat je minder snel je glas leeg hebt  en niet zo snel behoefte hebt aan een extra glas.
  • Tussendoortjes zijn altijd erg suiker- en calorierijk. Niet zo slim om naast je uitgebreide menu’s hier veel van te eten! Mocht je toch wat neer willen zetten op tafel varieer dan met fruit en noten.
  • Drink voldoende thee. Groene thee of kruidenthee en water. Groene thee is een goede vetverbrander. Kruidenthee helpt het lichaam te ontzuren en water transporteert voedingsstoffen en verwijdert afvalstoffen uit het lichaam.
  • Gebruik bij het bereiden van de maaltijden gezonde vetten, z.a. olijfolie om groenten te wokken of te roerbakken en kokosolie en ghee voor bakken en braden.
  • Geniet van elke maaltijd. Eet kleine porties. Neem de tijd en kauw goed. Door goed te kauwen ben je sneller verzadigd en eet je dus minder.

Ideetjes:

  • Een goed begin is het halve werk. Vandaar dat het belangrijk is te starten met een verantwoord ontbijt. Voldoende eiwitten geven een verzadigd gevoel. Neem bijvoorbeeld een goed gevulde omelet of scrambled eggs met gerookte zalm of reepjes gerookte kip met truffel paddenstoelen. Yoghurt met noten en fruit is ook een prima combinatie van eiwitten en vezels.
  • De lunch wordt met de feestdagen vaak overgeslagen. Om te voorkomen dat je dan teveel verkeerd gaat snacken, kun je beter wel van een gezonde lunch genieten. Neem bijvoorbeeld een carpaccio schotel met een dressing van bosuitjes, een mespuntje gember en een beetje sojasaus. Of kakifruit in dunne plakken  gesneden met verse muntblaadjes en blauwe bessen.
  • Het Diner is voor de meeste mensen de belangrijkste maaltijd van de dag. Vermijd zoveel mogelijk zetmeelproducten, z.a. aardappelen, pasta, rijst en frietjes. Quinoa is hiervoor een goed alternatief met bijvoorbeeld gevulde aubergine met rundergehakt, fetakaas en kruiden.

FIJNE FEESTDAGEN EN EEN GEZOND EN GELUKKIG 2019